ds

Wat is Kieskompas?

Aanmelden panel

Bij Kieskompas brengen we politieke en maatschappelijke opinies in beeld. Dat doen we via gericht panelonderzoek en met behulp van online tools en events.

Onze bekendste tool is het Kieskompas. Met een Kieskompas genereren we heel veel data, waarmee wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan. De data verwerken we daarnaast tot interessante en relevante content voor de media. Maar het Kieskompas is niet zomaar een tool. Het speelt als stemhulp een belangrijke rol bij verkiezingen. Met onze Kieskompassen maken we verkiezingen inzichtelijk, laten we zien wat de belangrijkste politieke kwesties zijn en waar de verschillende partijen voor staan. En zo helpen we kiezers met het maken van een weloverwogen keuze. Met een hogere opkomst als een prettig bijeffect.

Kieskompas heeft wetenschappelijke roots en is ingebed in de academische gemeenschap van de Vrije Universiteit Amsterdam. Het werkt volgens een beproefde wetenschappelijke methodiek en is volstrekt onafhankelijk. We opereren internationaal: sinds onze oprichting in 2006 hebben ruim 45 miljoen mensen in meer dan 50 landen een van onze Kieskompassen ingevuld.

Het bedrijf Kieskompas wordt gevormd door een groep betrokken en enthousiaste wetenschappers, fighting political analphabetism.

 

Al heel veel gemeenten hebben ons gevraagd om een Kieskompas te maken voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2018. Wilt u meer weten over onze aanpak? We leggen het u graag uit in deze flyer!

Recente projecten

Britse Lagerhuisverkiezingen 2017

Franse presidentsverkiezingen 2017

UvA studentenraadverkiezingen 2017

Tweede Kamerverkiezingen 2017

Politieke persona's in Iran 2017

Wat voor soort Aussie ben jij? Australie 2017

Primaries of the left France 2017. VAA

EUVOX. EU parliamentary elections 2014. VAA

Iframe

De online versie van een Kieskompas is ook beschikbaar als iFrame. Op deze manier kunnen mediapartners en opdrachtgevers het Kieskompas op hun eigen website plaatsen. Nieuwsbladen als The Guardian (UK), 20Minutes (Frankrijk), Aftenbladet (Zweden) en Trouw (Nederland) hebben op deze manier veel extra interactie met hun bezoekers gehad.

Dit levert nieuwe commerciele mogelijkheden op voor de websites van deze kranten en veel extra inzicht in de traffic. In overleg met de redacties kunnen wij bovendien relevante data en analyses aanleveren (mediacontent), op basis waarvan unieke en onderscheidende verhalen kunnen worden gemaakt. 

Onze producten

ONLINE KIESKOMPAS

Het online Kieskompas is een onafhankelijke en objectieve online applicatie waarmee kiezers hun eigen politieke opvattingen kunnen vergelijken met de officiële standpunten van politieke partijen. Kieskompas geeft bezoekers geen dwingend ‘stemadvies’, maar plaatst hen (op basis van hun antwoorden op 30 stellingen over de belangrijkste politieke vraagstukken) in het politieke landschap te midden van alle partijen. De plaatsing van de politieke partijen gebeurt op basis van een beproefde wetenschappelijke methode.

Wilt u meer weten over het Kieskompas voor de gemeenteraadsverkiezingen? We leggen het u graag uit in deze flyer!

KIESKOMPAS EVENTS

Kieskompas organiseert verschillende live events, gebaseerd op de systematiek van de online variant. Tijdens deze events gaan de deelnemers letterlijk de vloer op. Op de vloer liggen grote kleurrijke Kieskompas matten die corresponderen met vijf antwoordmogelijkheden. Deelnemers worden actief door de debatleider uitgedaagd om plaats te nemen op de positie die hun mening omtrent de stellingen het beste weergeeft. Deze basisopzet is uitgewerkt in twee aparte formats: ‘levend Kieskompas debat’ en ‘Kieskompas in de klas’.

POLITIEKE PERSONA

Wat voor een politieke persona ben jij? Op basis van uitvoerig onderzoek worden politiek-maatschappelijke opvattingen en overtuigingen geclusterd, en teruggebracht tot verschillende persona's. Via een online tool kom je uit bij de politieke persona die past bij jou en kun je jezelf met de andere persona's vergelijken. Deze tool bevordert het politieke bewustzijn en levert inzicht op over verschillen en overeenkomsten in vergelijking met anderen. Lees meer over ons project in Australie in The Sidney Morning Herald

ONDERZOEK & MEDIA-INHOUD

wetenschappelijk onderzoek
Onze stemhulpen en andere tools verzamelen belangrijke en wetenschappelijk relevante data over partijposities en genereren diverse waardevolle databases met gebruikersdata. Heel veel wetenschappers en kennisinstituten maken gebruik van deze data voor wetenschappelijk onderzoek en/of geven Kieskompas de opdracht om aanvullend panelonderzoek te doen.

media-inhoud
Regelmatig zijn mediapartijen opdrachtgevers voor een Kieskompas en/of voor het uitvoeren van gericht panelonderzoek. In overleg met de redacties stellen we onderwerpen vast, waarover Kieskompas data en analyses gaat aanleveren. Deze mediacontent stelt redacties in staat om unieke, relevante en onderscheidende verhalen te maken.

Team

André Krouwel

Oprichter en academisch adviseur

Willem Blanken

Directeur

Oscar Moreda Laguna

Operations manager

Yordan Kutiyski

Datamanager en onderzoekscoördinator

Tom Etienne

Projectmanager

Kyra Bos

Projectmanager

Philipp Thomeczek

Projectmanager

Jouke Huijzer

Wetenschappelijke ondersteuning

Max Boiten

Wetenschappelijke ondersteuning

Ingrid Stoop

Editor

Partners

Voor wie?